Blog
Jaka jest przyczyną wpadającego sprzęgła i jaki temu zaradzić?
Samochody z silnikami spalinowymi wyposaża się w skrzynie biegów pozwalające na dobór przełożenia z optymalnym stosunkiem prędkości obrotowej do wytwarzanego momentu obrotowego. Zmiana jest możliwa dzięki pracy sprzęgła, którego tarcze są rozsuwane po naciśnięciu przez kierowcę pedału, co sprawia, że wałki w skrzyni biegów obracają się bez obciążenia. W takich warunkach możliwy jest wybór innych kół zębatych, a po ponownym zasprzęgleniu pojazd korzysta już z właściwego biegu. Jednym ze szczególnie uciążliwych problemów z pracą sprzęgła będzie tzw. wpadanie pedału, czyli pozostawanie go w pozycji wciśniętej, mimo iż kierowca zwolnił nacisk. Sytuacja taka wymaga wizyty w warsztacie mechaniki pojazdowej, przekonajmy się jednak, co ją powoduje i jak można jej zaradzić.
Na czym polega regeneracja pompy wtryskowej?
Jednym z podstawowych elementów umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie nowoczesnego silnika spalinowego jest układ dozujący paliwo, który z pomocą odpowiedniego elektronicznego sterownika zarządzającego pracą jednostki napędowej dobiera jego właściwą dawkę i podaje do kolektora dolotowego albo cylindra, gdzie następuje jego zmieszanie z powietrzem. W samochodach z układem common rail ważne okaże się zarówno działanie wtrysków, jak i współpracującej z nimi pompy. W przypadku jej niedomagania w instalacji nie będzie można wytworzyć prawidłowego ciśnienia. Jeżeli ulegnie usterce, konieczny będzie więc zakup albo naprawa pompy wtryskowej. Ta druga opcja z reguły jest znacznie tańsza. Przekonajmy się, z czym będzie się ona wiązała.
Co jest przyczyną i objawami awarii pompy paliwa?
Każdy pojazd z silnikiem spalinowym musi być wyposażony w układ paliwowy, który pozwoli na dostarczanie go do wtrysków, a stamtąd przez kolektor dolotowy po wymieszaniu z powietrzem do cylindrów, a w nowszych konstrukcjach bezpośrednio do nich. Do wymuszenia obiegu potrzebne będzie zastosowanie pompy paliwowej. W silnikach benzynowych będzie ona umieszczana w zbiorniku, a jej zadaniem jest tłoczenie etyliny do wtryskiwaczy. W jednostkach benzynowych niezbędne będzie użycie dwóch pomp – zbiornikowej oraz pompy wysokiego ciśnienia. W razie awarii konieczna jest wymiana lub regeneracja pompy paliwa. Przekonajmy się, co może powodować uszkodzenia pomp i sprawdźmy, jak się one objawiają.
Dlaczego trzeba czyścić wtryskiwacze?
Utrzymywanie pojazdu w dobrym stanie technicznym przez regularne wykonywanie przeglądów oraz usuwanie usterek to najlepszy sposób na to, by ograniczyć koszty związane z jego eksploatacją oraz uniknąć dużych wydatków w przyszłości. Jednym z podzespołów, którego awarie są szczególnie kosztowne, okazuje się jednostka napędowa. Jej elementy pracują pod dużymi obciążeniami i są narażone na uszkodzenia w przypadku niewłaściwego traktowania. Niezawodnym sposobem na zapobieganie problemom ze spalaniem, brakiem mocy oraz rozruchem okazuje się czyszczenie wtryskiwaczy. Przyjrzyjmy się bliżej ich roli i sprawdźmy, dlaczego będzie to niezbędne.