Kiedy pompa wspomagania wymaga regeneracji?
Kluczowym czynnikiem pozwalającym na zachowanie oraz zmianę toru jazdy w razie takiej potrzeby jest sprawnie działający układ kierowniczy. Tradycyjnie składał się on z elementów umożliwiających mechaniczne przekładanie obrotów koła kierownicy na koła. W pojazdach, które miały znaczną masę było to jednak trudne i wymagało znacznej siły. Do samochodów ciężarowych zaczęły więc trafiać układy wspomagania, które z czasem zaczęto również montować w autach osobowych. Praca tych systemów jest możliwa tylko wówczas, gdy prawidłowo działa stanowiąca ich serce pompa. Jej usterki są kłopotliwe i wymagają wizyty w warsztacie zajmującym się serwisem samochodów osobowych i ciężarowych. Przekonajmy się, w jaki sposób funkcjonuje wspomaganie i sprawdźmy, kiedy regeneracja jego pompy okaże się konieczna.
Dlaczego pompa wspomagania jest niezbędna?
Zasada działania układu kierowniczego jest bardzo prosta. Obracanie kołem kierownicy powoduje rotację wału kolumny kierowniczej, co przy wykorzystaniu przekładni zwanej maglownicą skutkuje ruchem posuwistym drążków kierowniczych. Ponieważ są one połączone ze zwrotnicami osadzonymi na sworzniach, prowadzi to do skręcenia piast, a zarazem zmiany kąta, pod jakim koła pojazdu są ustawione w stosunku do kierunku jazdy. Ponieważ przemieszczenie wszystkich elementów wymaga sporo siły, w układach kierowniczych montuje się pompę wspomagania. Na ogół jest to łopatkowa pompa hydrauliczna. Składa się z obracającego się mimośrodkowo wirnika oraz łopatek dociskanych do będącej elementem korpusu bieżni za sprawą sprężyn, oraz siły odśrodkowej. Praca pompy podnosi ciśnienie płynu trafiającego do przekładni i wymusza jego przepływ.
Co trzeba wiedzieć o niedomaganiach pomp wspomagania i ich regeneracji?
O awarii pompy wspomagania świadczą hałasy powstające podczas jej pracy, a także zwiększenie się oporu odczuwanego podczas kręcenia kierownicą. Symptomem uszkodzenia wirnika będzie też nierównomierne działanie układu i zmiany wielkości siły potrzebnej do obrócenia kierownicy. Ponieważ pompy wspomagania są kosztowne, zamiast zakupu nowego podzespołu warto zdecydować się na regenerację starego. Będzie ona polegała na wymianie elementów wirnika, uszczelnień, a nierzadko także zaworów.