Kody usterek samochodu - co oznaczają?
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, co oznaczają tajemnicze kody usterek pojawiające się na wyświetlaczu twojego samochodu? Odkryj, jak interpretować wyświetlające się tam informacje i jak mogą one pomóc w szybkim rozwiązaniu problemów technicznych. Wiedza ta może okazać się niezwykle przydatna zarówno dla kierowców, jak i mechaników, dlatego wszystkich zapraszamy do lektury poniższego artykułu.
Kody usterek – czym one są i jak działają?
Kody usterek, znane również jako kody diagnostyczne błędów, to system alfanumerycznych kodów służących do identyfikacji problemów technicznych występujących w samochodzie. Są one generowane przez komputer pokładowy w momencie wykrycia nieprawidłowości w działaniu pojazdu. Dzięki nim kierowca wie, że coś złego dzieje się z samochodem i powinien jak najszybciej udać się do warsztatu. Mechanik z kolei może dzięki nim szybko zlokalizować źródło problemu i podjąć odpowiednie działania naprawcze.
Rodzaje kodów usterek
Kody usterek dzielą się na kilka kategorii, w zależności od rodzaju problemu oraz systemu samochodowego, który go generuje. Najważniejsze z nich to kody usterek silnika (P0xxx), układu przeniesienia napędu (P2xxx) oraz podsystemów pomocniczych (P3xxx). Warto zaznaczyć, że kody usterek mają różne poziomy szczegółowości – od ogólnych (np. P0300 – losowe wypadanie zapłonu) po bardziej szczegółowe (np. P0302 – wypadanie zapłonu w cylindrze nr 2). Wszystkiego można się dowiedzieć podczas diagnostyki komputerowej samochodu.
Jak czytać kody usterek?
Aby odczytać kody usterek, potrzebny jest specjalistyczny sprzęt diagnostyczny, tzw. czytnik kodów. Jest to uniwersalne złącze, które można znaleźć w większości samochodów produkowanych po 1996 roku. Po podłączeniu czytnika do złącza OBD-II i uruchomieniu silnika na wyświetlaczu urządzenia pojawią się kody usterek wraz z krótkim opisem problemu. W niektórych przypadkach, szczególnie w nowszych modelach samochodów, kody te mogą być również wyświetlane bezpośrednio na desce rozdzielczej pojazdu.