Jak dbać o silnik wysokoprężny w aucie?

W dzisiejszych czasach, kiedy samochody z silnikami wysokoprężnymi cieszą się coraz większą popularnością, właściwa pielęgnacja i konserwacja tych jednostek napędowych staje się kluczowa dla długotrwałego użytkowania pojazdu. W związku z tym w poniższym artykule przedstawiamy kilka kluczowych aspektów dbania o silnik wysokoprężny, które pozwolą cieszyć się jego niezawodnością przez długie lata.

Częstotliwość wymiany i wybór oleju silnikowego

Właściwa pielęgnacja silnika zaczyna się od regularnej wymiany oleju silnikowego. Dla silników wysokoprężnych zaleca się zmianę co 10 000 – 15 000 kilometrów lub co rok, w zależności od tego, która wartość zostanie osiągnięta wcześniej. Olej pełni kluczową rolę w chłodzeniu, smarowaniu i czyszczeniu silnika, dlatego ważne jest, aby utrzymywać go w optymalnym stanie.

W przypadku silników wysokoprężnych szczególnie istotne jest również zastosowanie oleju o odpowiedniej lepkości oraz spełniającego normy producenta. Dobrze dobrany olej silnikowy zapewni optymalne smarowanie, co przekłada się na dłuższą żywotność oraz lepszą wydajność, a co za tym idzie – rzadszą konieczność naprawy silnika samochodowego.

Czyszczenie układu wtryskowego i kontrola filtrów

Układ wtryskowy w silnikach wysokoprężnych jest podatny na zabrudzenia, które mogą prowadzić do jego uszkodzeń. Dlatego warto regularnie sprawdzać stan wtryskiwaczy i, jeśli to konieczne, czyścić je lub wymieniać. Warto również stosować odpowiednie dodatki do paliwa, które pomagają utrzymać układ wtryskowy w czystości.

Ponadto w silnikach wysokoprężnych kluczowe są trzy filtry – oleju, powietrza i paliwa. Regularna kontrola i wymiana tych elementów zapewni optymalne warunki pracy dla silnika. Filtr oleju powinien być wymieniany razem z olejem silnikowym, filtr powietrza co 20 000 – 30 000 kilometrów, a filtr paliwa co 30 000 – 60 000 kilometrów.

Sprawdzanie stanu paska rozrządu

Pasek rozrządu pełni istotną rolę w pracy silnika wysokoprężnego, ponieważ synchronizuje ruch wału korbowego z wałem rozrządu. Jego uszkodzenie może prowadzić do poważnych awarii silnika. Dlatego warto regularnie kontrolować jego stan i wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta, zwykle co 60 000 – 120 000 kilometrów.